Recenzie 'JURNALUL UNUI ADOLESCENT TIMID' de Stephen Chbosky

Colectia Fiction Connection
Traducator: Constantin Dumitru-Palcus
Numar pagini: 256
ISBN: 978-973-707-738-7

Cartea poate fi comandata aici, aici sau aici (editia in engleza).

Despre autor:

Stephen Chbosky a scris si a regizat adaptarea pentru ecran a romanului sau de debut, Jurnalul unui adolescent timid, un adevarat fenomen literar. Nascut in Pittsburgh, Pennsylvania, Stephen a urmat cursul de scenaristica de la University of Southern California. De asemenea, a scris scenariul pentru Rent (2005) si a fost producator executiv si unul dintre creatorii seriei Jericho pentru postul de televiziune CBS, serie lansata in 2006.

"Sa stai pe margine poate fi un avantaj. Dar vine o vreme cand trebuie sa intri in ring.

Primul an de liceu e cel mai greu. Iti faci noi prieteni, te indragostesti cu adevarat, nu te mai intelegi deloc cu parintii. Sa cresti mare e mai complicat decat ti-ai imaginat vreodata. Intra in lumea lui!

Aflat in pragul adolescentei, Charlie se hotaraste sa-si povesteasca viata unui prieten imaginar, caruia ii trimite o serie de scrisori intime. Prins intre dorinta de a-si trai viata si tendinta de a fugi de ea, Charlie, se trezeste obligat sa exploreze un teritoriu pana acum necunoscut. Acela al primelor intalniri si al casetelor cu compilatii, al problemelor de familie si al prietenilor adevarati. Si cauta neincetat „melodia perfecta“ a unei „calatorii perfecte“ in care „sa se simta infinit“."

Nu credeam ca aveam sa citesc vreodata cartea asta. De ce? Pentru ca la putin timp dupa ce a aparut filmul, am incercat sa-l vad si pe la jumatate m-a apucat somnul. Pur si simplu nu intelegeam... Apoi a fost o perioada in care am inceput sa inteleg lucrurile pe care inainte nu le pricepeam si mi s-a schimbat perceptia putin. Am inceput sa ma gandesc la carte - si la subiectul propus de ea - ca la ceva serios, dar eram inca indiferenta in luarea deciziei de a o citi. Cand o colega mi-a dat cartea, m-am apucat de ea cu prima ocazie. Si wow, cat m-am inselat in privinta ei...

Credeam ca o sa fie ceva plictisitor, ca o sa fie doar un pusti cu probleme, insa am inteles cartea mai bine decat, poate, o intelegeam in vremea cand am incercat sa vad filmul. Charlie e un copil inocent, iar toata cartea e cladita din aceasta perspectiva neutra si rece a unui copil. Lumea lui e foarte simpla. Nu exista lucruri complicate si orice greseala poate fi reparata.

Elev in primul an de liceu, Charlie are nevoie de un prieten asa ca... il inventeaza - sau nu. Ii scrie scrisori si ii povesteste ce s-a intamplat. E ca o confesiune a autorului catre cititori si asta face cartea una speciala. Cand Charlie isi face primii prieteni adevarati (Sam si Patrick), el se indragosteste de Sam, o fata din ultimul an. Ea si fratele ei, Patrick, i-au adus lui Charlie impulsul de care avea nevoie pentru a iesi din carapacea in care se afla.  Incepe sa-si traiasca viata ca un adolescent si incepe sa priveasca lumea altfel.

Mary Eisabeth - care-i devine iubita -, sora lui, parintii, profesorul de engleza, prietenii, fostul sau prieten care s-a sinucis, toate astea par sa-l influenteze pe Charlie, iar mintea lui starneste sentimente contradictorii. Riscand sa urmeze alte cateva sedinte de terapie, se inchide cat mai mult in el si pare ca vrea binele tuturor mai presus de al sau. Nu vrea sa-si supere prietenii, sa-si ingrijoreze parintii, sa-si dezamageasca profesorul. Charlie intra intr-un fel de depresie de care reuseste sa scape intr-un singur fel: eliberandu-se de tot.

Structurata altfel decat un discurs narativ, cartea a reusit sa ma tulbure putin din cauza unui poem pe care Charlie il adauga in una dintre scrisori. E un poem ambiguu, mai mult un bilet de adio al unui pusti care s-a sinucis... Aceasta parte a fost ca o lovitura si, desi uimitor realizat, poemul e ca o ancora ce tine actiunea fixata in realitate. Ce se intampla cu Charlie si cum ajunge sa rezolve toate problemele de care da? Ce fel de prieteni isi mai face? Cum trece peste primele iubiri? Ce inseamna sa fii un prieten adevarat? Si unde duce toata aceasta confesiune a lui Charlie?

Ma bucur ca am reusit sa citesc cartea si cat de curand o sa revad si filmul. De data asta pe tot. Stiu ca merita fiecare pagina, fiecare scrisoare de-a lui Charlie catre amicul sau imaginar, asa ca am s-o recomand tuturor celor care vor o lectura usoara, dar cu o mare incarcatura emotionala. Cu totii ne maturizam si probabil multi dintre noi se regasesc in povestea lui Charlie despre familie, prietenie, adolescenta, iubire si maturizare.

WOW! RECOMAND :)