Recenzie "NUMARA STELELE. O POVESTE DIN COPENHAGA" de Lois Lowry

Data aparitiei: Martie 2015
Traducator: Alina-Nicoleta Ioan
Format: 140x205
Numar pagini: 168

Cartea mi-a fost oferita de catre editura Arthur pentru recenzie si o puteti comanda aici. Multumesc mult ^-^ !

Despre autoare:
Lois Lowry este o o scriitoare americană, născută la 20 martie 1937, în Hawaii. A urmat cursurile Brown University şi University of Southern Maine. A început să scrie în anii ‚70, îndeplinindu-şi astfel un vis din copilărie. Este autoarea a peste 30 de cărţi pentru copii şi adolescenţi, declarând că îşi măsoară succesul ca scriitoare prin capacitatea „de a-i ajuta pe adolescenţi să-şi răspundă la întrebările legate de viaţă, identitate şi relaţii interpersonale”. Cunoscută pentru subiectele controversate abordate, Lowry este deţinătoarea mai multor premii literare, dintre care amintim Newbery Medal, pentru Darul lui Jonas (The Giver) şi Number the Stars. Cărţile sale au stârnit cele mai diverse reacţii, de la introducerea lor în programa obligatorie, până la interzicerea în şcoli. Deşi diferite ca stil şi subiecte abordate, toate cărţile ei revin la tema relaţiilor umane. În prezent, Lois Lowry locuieşte în Cambridge, Massachusetts, unde continuă să scrie.

Este anul 1943, iar pentru Annemarie Johansen viaţa în Copenhaga e un amestec de îndatoriri pentru şcoală, de lipsuri şi foamete, totul desfăşurându-se sub privirea atentă a soldaţilor germani aflaţi la fiecare colţ de stradă.

Curajul pare să-şi mai găsească loc doar în poveştile pe care fetiţa i le spune seara la culcare surorii ei mai mici, Kirsti.

Aflând de raziile autorităţilor germane pentru ridicarea populaţiei evreieşti, familia Johansen hotărăşte s-o salveze pe Ellen Rosen, cea mai bună prietenă a fiicei lor, dând-o drept propriul lor copil. Dar asta va fi oare de ajuns?

Aflasem ceva foarte vag despre cartea asta, insa nu indeajuns incat sa-mi formez o parere. Singurul lucru cert era ca autoarea a mai scris si "Darul lui Jonas" si desi nu am citit - inca - cartea, am vazut filmul. Si a fost o poveste intr-adevar uimitoare!

Nu sunt foarte familiarizata cu perioada nazista si cu tot ce inseamna istoria Danemarcei - imi place mai mult partea de istorie a Angliei si asta inca de foarte tarziu, acum aproape 2 ani cand am inceput sa studiez istoria cu adevarat. Aceasta carte m-a facut sa inteleg ce insemna sa fii un copil in timpul razboiului si care erau sacrificiile pe care parintii le faceau. Fara prea multa mancare, siguranta sau certitudinea zilei de maine, in mijlocul Danemarcei, la Copenhaga, o gasim pe micuta Annemarie Johansen alaturi de familia ei si cea mai buna prietena. Cadrul de inceput al povestii are o nota de inocenta, chiar si cu prezenta soldatilor nazisti la fiecare colt, viata privita prin ochii fetei fiind in tonuri de gri-alburiu.

Linistea celor doua familii a fost spulberata de vestea cum ca nemtii vor sa faca razie in randul evreilor pentru a-i ridica. Astfel, familia Johansen se vede nevoita sa-si apere vecinii, ce le erau totodata si prieteni, de germani. Annemarie si Ellen, cele doua fetite, pleaca impreuna cu doamna Johansen si sora mai mica a lui Annemarie la fratele mamei la tara in timp ce parintii evrei erau ascunsi ca mai tarziu, impreuna cu fiica lor, sa plece in Suedia. Dar ce se intampla atunci cand soldatii germani ii viziteaza la tara la unchiul Henrik si dau de o... inmormantare?

O carte buna pe care am devorat-o in cateva ore si care m-a ajutat sa ma familiarizez cu perioada de ocupatie nazista. Nu mi s-a parut o carte extraordinara, insa. Sau poate ca nu-s eu obisnuita cu genul asta de carti! Si mesajul cartii... Sa fie oare despre prietenie? Despre faptul ca sunt situatii in care cel mai bine renunti la cel mai bun prieten pentru a-l proteja? Sau sa fie doar o alta poveste - dramatica - a unei fetite dintr-o perioada nefasta? Hmm, cam la asta ma duce cu gandul titlul...

O poveste despre nazism, o fetita de 10 ani si cea mai buna prietena a ei evreica, o  poveste despre o inmormantare, un unchi si cel mai important, despre razboi. Ce se va intampla cu Ellen, prietena lui Annemarie? Vor reusi evreii fugari sa ajunga in Suedia? Despre ce inmormantare e vorba? Cand se va termina razboiul? Si atunci cand doi soldati urca pe barca unchiului Henrik, iar cainii lor simt miros de om - sub toata acea duhoare a pestilor de pe barca -, oare o sa-i gaseasca pe cei ascunsi in barca? Recomand aceasta carte celor pasionati de istorie, de perioada nazista sau celor ce vor sa afle mai mult despre aceasta perioada si despre povestea trista a fetitei de 10 ani din Copenhaga.

INTERESANT/A!