Recenzie "TUTUROR BAIETILOR PE CARE I-AM IUBIT" #2 (P.S. Te mai iubesc si-acum) de Jenny Han

Data aparitiei: Noiembrie 2015
Traducere de: Teodora Constantinescu
Colectia Fiction Connection
Numar pagini: 376
ISBN: 978-606-719-532-3

Despre autoare:

Jenny Han a scris primul său roman, Shug (2006) pe când era încă la colegiu. Au urmat seriile de succes The Summer I Turned Pretty (bestseller New York Times) şi Burn for Burn (scrisă împreună cu Siobhan Vivian). Sensibil şi amuzant, Tuturor băieţilor pe care i-am iubit (2014) sondează trăirile unei adolescente în pragul maturizării, care descoperă cât de important este să-ţi asumi sentimentele şi să-ţi asculţi inima.

Lara Jean nu se aştepta să se îndrăgostească de-adevăratelea de Peter.
 Doar se prefăceau că sunt iubiţi, dar apoi lucrurile au devenit serioase. Acum ea nu mai ştie ce să creadă. Când un băiat din trecut se întoarce în viaţa ei, Lara Jean îşi regăseşte sentimentele pentru el. Oare o fată poate să fie îndrăgostită de doi băieţi în acelaşi timp?

În această continuare sensibilă şi emoţionantă a bestsellerului internaţional Tuturor băieţilor pe care i-am iubit (Ed. Trei, 2015) vedem iubirea prin ochii frumoasei Lara Jean. Dragostea nu e niciodată uşoară, dar poate că asta o face atât de minunată.

Cartea asta a inceput in forta, dar si-a cam pierdut din elan pe parcurs...

Dupa ce Lara Jean afla ca scrisorile ii fusesera trimise, iar toti baietii pe care i-a placut vreodata aflasera de sentimentele ei, nu face decat sa regrete ziua cand le-a scris si ca nu le-a ascuns mai bine. Niciodata nu s-a gandit ca reactia lui Peter avea sa fie aceasta: e flatat de scrisoare - ca doar e Peter K. - si curand cei doi se aventureaza intr-o relatie falsa. Fosta iubita a lui Peter, Genevieve, avea sa devina geloasa, iar Josh, vecinul de care Lara Jean a fost intragostita tot timpul, fostul iubit al surorii ei, Margot (plecata la studii in Scotia), avea sa inteleaga ca in scrisoare se aflau sentimentele unei Lara Jean din gimnaziu si ca nu are de ce sa-si faca griji in privinta prieteniei lor. Cu toata tevatura asta, Peter si Lara Jean chiar ajung sa se indragosteasca si parca scrisorile au fost trimise cu un scop: ca Lara Jean sa-si gaseasca cea mai mare iubire!

Convinsa de Peter sa mearga intr-o excursie cu scoala - in care Genevieve era organizatoarea -, Lara Jean cedeaza unui mic impuls de moment si se lasa purtata de val. Atat de mult incat nu se gandeste ce se poate intampla daca intra in jacuzzi (langa un Peter aproape gol) in rochia de noapte si incepe sa-l sarute pasional pe acesta. Ei bine, cineva i-a filmat in seara aia, iar acum filmuletul cu ei doi devine viral pe net. Desi Lara Jean, moarta de rusine (cum ar putea o eleva cuminte ca ea sa faca asa ceva?!), stie ca Genevieve e in spatele acestei umiliri, Peter o asigura ca nu are de ce sa-si faca griji. Da, normal. Doar nu crede lumea despre el ca e "genul ala de fata" care face sex intr-un jacuzzi. Baietilor nu li se intampla astfel de chestii. Pentru ei e ceva cool sau super, in timp ce pentru fete perspectiva se schimba la 180 de grade. Scenele astea mi s-au parut foarte interesante pentru ca Jenny a subliniat foarte bine diferentele dintre fete si baieti. Cum este vazut Peter in aceasta situatie si cum este vazuta Lara Jean. In timp ce ea se ingroapa in priviri urate si rusine, el e mandru, "cocos"; cu siguranta intr-o lumina mult mai buna decat Lara Jean. De aici am putut observa cateva note demne de o adevarata feminista. Autoarea a reusit sa se impuna de dupa voal si sa dea un aspect feminist cartii - mai ales prin personajul lui Stormy, o batranica de la azilul de batrani unde lucreaza Lara Jean.

Acest videoclip isi indeplineste oarecum scopul: sa ciobeasca relatia dintre Lara Jean si Peter. Intre timp, lucrurile cu Josh merg din ce in ce mai bine, oarecum..., iar prezenta unei scrisori incepe sa-i starneasca interesul Larei Jean. O scrisoare de la  John Ambrose McClaren, unul dintre cei cinci baieti care au primit scrisorile ei de dragoste! Ii spune ca a primit cu intarziere scrisoarea si ca e bucuros ca a primit-o intr-un final. De aici, Lara Jean si John incep sa corespondeze, timp in care ea rememoreaza clipele din copilarie cand s-a simtit indragostita de acest baiat, de altfel perfect. Cum ar fi sa-l intalneasca acum pe John? Oare ar mai fi la fel?

Se spune ca prietenii sunt legati cumva si ca odata ce ai incetat sa mai fii prieten cu cineva, inca mai esti legat de el. Inca iti mai pasa. Oare despre asta vorbea Peter cand spunea ca a ramas prieten cu Gen si ca ea are nevoie de el ca prieten? Oare despre asta a fost vorba atunci cand au fost toti candva prieteni buni si au lasat amintiri in capsula timpului? Ingropata sub casuta din copac, capsula timpului pare un motiv bun de reunire a vechilor prietenii. Si un motiv bun pentu care John McClaren sa vina in oras. La fel de fermecator ca de obicei, John incepe sa-i dezvaluie Larei Jean lucruri din copilarie pe care ea nu le stia pana atunci. Cum ar fi ca el sa fi fost indragostita de ea? Iar acum oare sentimentele lor sunt la fel de puternice?

Mi-a placut mult mai mult cartea acesta decat prima, mai ales prin notele feministe si prin intriga si avantul de la inceputul ei. Stormy mi se pare un personaj dinamic si foarte efervescent pentru o bunicuta dintr-un azil. Desi este mai mult un personaj de legatura, un personaj secundar, relatia ei cu Lara Jean este foarte puternica, iar prezenta lui Stormy nu inceteaza sa se simta, mai ales in acest volum. Ce nu mi-a placut a fost partea in care Lara Jean duce putin spre penibil, spre disperare relatia ei cu Peter. Se despart si totusi inca se iubesc, iar ea pare dispusa sa accepte orice ca sa se impace. As fi preferat ca ea sa fie putin mai sigura pe sine si mai lucida in alegerile pe care le face. Desi as fi dat un alt final cartii, mi-a placut foarte mult nota pozitiva in care acesta se termina. Se completeaza reciproc "ca doua jumatati de inima", spune autoarea si intr-un fel incep sa cred asta din ce in  ce mai mult. O continare ar fi de prisos, ba chiar cred ca ar strica povestea. Si totusi parca ar fi fost loc de mai mult John Ambrose McClaren :D

Daca in prima carte accentul se punea pe familie si pe "cochilia" in care a stat Lara Jean, acest al doilea volum e ca un fel de inflorire a ei, de (re)descoperire. Mai ambitios, as spune. Titlul e impartit in atat de multe nuante incat pe parcursul cartii incepi sa-i dai noi sensuri. Cine pe cine inca mai iubeste? Peter pe Gen? Josh pe Margot? Lara Jean pe John? Mi se pare foarte draguta ambiguitatea asta :>

O carte despre despre statutul fetei si al baiatului intr-o relatie, despre prietenii si despre cat de mult suntem legati intre noi chiar si dupa ce lucrurile se schimba. Cine a filmat scena de la jacuzzi in acea noapte? Cine a facut viral pe internet filmuletul? Ajung sa se impace Lara Jean si Peter? Ce ii dezvaluie John Larei Jean? Momentele cu cei doi sunt cu adevarat magice. Oare Lara Jean il alege pe John in locul lui Peter? Ce secret ascunde Gen? Reuseste Kitty, sora mai mica a Larei Jean, sa-si convinga tatal sa iasa la intalnire cu vecina de vizavi? Au trecut Margot si Josh peste relatia lor? Reuseste, oare, capsula timpului sa reuneasca vechi prietenii? O poveste despre maturizare, scrisori, prietenii si iubiri pe care va indemn s-o cititi alaturi de o briosa cu vanilie si multe bombonele pe deasupra. Un roman usor de digerat, dar care te pune putin pe ganduri. Cine ar fi crezut ca titlul se poate referi la atat de multe chestii?

WOW! RECOMAND :)

Chris, prietena Larei Jean
Gen