Recenzie „MARA DYER. ÎNCEPUTUL” #1 de Michelle Hodkin

by - august 08, 2016

Mulțumesc mult Editurii Trei pentru această carte grozavă!

O puteți comanda de aici.

A FOST GROZAV/Ă
Mara se trezește într-o bună zi la spital, fără să știe de ce se află acolo și ce anume i s-a întâmplat. Amintirile îi revin treptat și dureros, știe că a avut un accident îngrozitor, în care prietenii ei au murit, dar ea a scăpat aproape fără nicio zgârietură. Deși familia ei hotărăște să înceapă o viață nouă în Florida, amintirile o asaltează pe Mara, provocându-i episoade psihotice.
În acest amestec straniu de nebunie și realitate, Noah, cel mai frumos băiat pe care l-a văzut vreodată, pare să se fi îndrăgostit de ea.
Cât din aventurile Marei Dyer sunt vis și cât sunt adevăr? E doar o adolescentă care suferă de sindrom post-traumatic sau există ceva mai misterios în spatele închipuirilor ei?

Michelle Hodkin a crescut în Florida, a mers la colegiu în New York și a studiat dreptul la Michigan înainte de a scrie primul său roman, „Mara Dyer. Începutul”, în 2011. A fost YALSA Reader’s Choice, iar volumul următor, „Mara Dyer. Transformarea”, a intrat direct pe lista de bestseller New York Times.
Cărțile din trilogia „Mara Dyer” au fost publicate în cincisprezece țări.
S-a întâmplat fulgerător – eram în avion, veneam de la ceremonia de absolvire a fratelui meu și am început să scriu, pur și simplu – astăzi eram avocat și mâine eram deja scriitoare.” - Michelle Hodkin

Cartea asta CARTEA ASTA a fost atât de wow și de mind blown și de asdfghjkl (!!!)

E ciudat cum prima pagină a unei cărți e atât de importantă. Pentru că dacă o citești și nu îți stârnește interesul, atunci renunți la carte. Acestă carte începe cu o declarație a Marei care te face curios încă de la prima propoziție: „Nu mă cheamă Mara Dyer, dar avocatul meu mi-a spus că trebuie să aleg ceva. Un pseundonim.” Și așa ajungem s-0 cunoaștem pe această Mara Dyer și probleme prin care trece. Mara a avut o cea mai bună prietenă, pe Rachel, pe care o iubea foarte mult. Apoi Rachel și-a făcut o prietenă, pe Claire, și toate trei au început să petrecă timpul împreună, deși Mara nu o plăcea chiar așa de mult pe această nouă prietenă. Claire avea un frate, pe Jude, de care Marei a început să-i placă. Nimic ciudat până acum. Dar într-o seară, fetele se jucau cu o tablă Ouija și când Rachel a întrebat cum o să moară, micul instrument de pe tablă a început să se miște și să formeze cuvântul „Mara”. De aici încep ciudățeniile pentru că la scurt timp după, Rachel ajunge să moară. Și Claire. Și Jude. Iar Mara era acolo cu ei. Și a fost singura care a supraviețuit. Dar nu reuşeşte să-și aducă aminte nimic din acel accident.

Ca să șteargă acea neagră amintire, Mara se mută împreună cu familia și cei doi frați ai ei - Daniel, cel mai mare, și Joseph, mezinul - într-un alt oraș. O nouă școală pare o idee bună. Undeva departe de Rhode Island. Miami e un loc frumos, în care nimeni n-o cunoaște, în care nimic rău nu se poate întâmpla. Doar că după acel accident, Mara începe să aibă halucinații și cu greu își poate da seama ce e adevăr și ce e închipuire.

Reușește cumva să-și facă un prieten, pe Jamie, un tip evreu de culoare, bisexual, cu dreaduri și un pierce în limbă. Un alt ciudat ca și ea, după cum spune întreg liceul. Dar Marei nu-i pasă - ei i se pare un tip de treabă și pe bună dreptate că e un prieten grozav!

Apoi îl întâlnește pe Noah Shaw și toată lumea ei se dă peste cap! De ce? Pentru că Noah are o reputație: atrage fetele în jocul lui, le face să creadă că totul e roz, petrec un timp împreună, apoi le părăsește brusc. Jamie a încercat s-o prevină pe Mara și oricât de mult ar nega ea, tot e prinsă sub vraja lui Noah Shaw. Și cum să nu fii cu un tip ca ăsta? Atât de perfect, deși arată de parcă abia s-a trezit, atât de chipeș, deși are o barbă nerasă de câteva zile, atât de enervant, deși accentul său britanic te dă pe spate. Și deși nu te-ai aștepta de la o față frumoasă, Noah e și deștept! Băiatul perfect, ce mai!

Doar că Noah pare să fi pus ochii pe Mara de-a binelea și deși Anna - fosta lui iubită - le pune bețe-n roate, el nu renunță orice ar fi. Pentru că Mara îl atrage într-un fel în care celelalte fete n-au putut. Și chiar dacă ea se simte o ciudată diagnosticată cu psihoză, Noah e gata s-o asculte dacă Mara e pregătită să-i spună poveste ei. Dar ce nu știe ea e că și Noah are o poveste și poate fi ciudat, dar ei ajung să aibă mai multe chestii în comun decât s-ar fi așteptat.

Wow, atât am de zis. Wow. Pentru că acestă carte a fost cu mult mai grozavă decât mă așteptam. Pentru că într-adevăr toată lumea vorbește despre ea dintr-un anume motiv. Pentru că m-am îndrăgostit de cartea asta de la prima pagină. Wow. Îmi place cum acestă carte cuprinde câte puțin din fiecare: young-adult, fantastic, thriller, câteva scene intime și tot așa. Îmi place că totul se leagă armonios și că există un fir narativ logic. Îmi place tot la cartea asta. Îmi place cum a început ca un young-adult și a terminat ca un fantasy, îmi place cum personajele sunt diversificate (pentru că Jamie e negru, Mara are gene indiene, iar Noah e britanic), îmi place cum povestea curge și cum am reușit să devorez paginile fără ca măcar să-mi dau seama. Îmi place că mi-am dorit să nu se termine.

Și totuși are și o jumătate de bulină neagră pentru că mi s-a părut că începe în forță și s-a menținut până spre final când lucrurile parcă nu mai erau așa de logice. Era ca și cum povestea ar fi trebuit să se termine AȘA, dar apoi autoarei i-a venit ideea asta colosală și a zis s-o lipească de partea-unde-trebuia-să-vină-finalul. Într-adevăr, dacă n-ar fi fost acea parte, atunci povestea s-ar fi oprit, cred eu, aici sau ar fi continuat destul de sec. Așa, există mai multe motive pentru care să citești și celelalte volume și intriga e mai complexă.

Nu vreau să vă dau prea multe detalii pentru că așa e mult mai mare surpriza atunci când ajungi să povestea pagină cu pagină. Vă spun doar atât: citiți-o!

Cum ajunge Jamie să intre în încurcătură? Oare Anna reușește să-i despartă pe Noah și Mara? Când halucinațiile devin serioase, merge Mara la un doctor? Le spune părinților ei? Ce s-a întâmplat în acea noapte în care prietenii ei au murit? Oare chiar are ceva de-a face cu toate cele întâmplate? Și când mor oameni în jurul ei, oare crede Mara că tot ce se întâmplă e adevărat? O poveste mind blown în care halucinațiile și realitatea nu mai au granițe, în care cel mai drăguț tip o place pe fata nouă și în care oamenii mor prin coincidențe destul de bizare. Vă recomand acestă carte super-mult - vă spun, o să vă îndrăgostiți de povestea Marei, o să ajungeți să-l iubiți pe Noah, o să ajungeți să credeți în halucinațiile ei și o să aveți un șoc imens la final.

„- Să știi că am fost avertizată în ceea ce te privește.
(...)
- Și totuși ești aici.”