Recenzie: Răniți de Jasinda Wilder

↠ Răniți de Jasinda Wilder
↠ Broșată ↟ 272 de pagini ↟ august 2014 ↟ Editura Epica
↠ Vârstă: +17
↠ Gen: new adult, historical fiction, erotic
Rating: ↴
Războiul mi-a răpit totul. Familia. Casa. Inocența.
Într-o țară devastată de conflicte armate și ruinată, o tânără orfană ca mine are foarte puține variante pentru a supraviețui. De aceea, fac ceea ce fac ca să trăiesc, ca să mănânc, și mă străduiesc din răsputeri să nu iau în seamă prețul plătit de sufletul meu. Inima îmi este pustie, iar existența, plină de durere.
Iubirea pare un lucru imposibil pentru mine.
Dar, totuși, într-o zi, l-am întâlnit pe EL.
Războiul este iadul. Ca să poți să fii capabil de fapte care ți se cer să le faci atunci când ești la război, e nevoie să-ți sacrifici o parte considerabilă din însuși sufletul tău. Trăiești cu frică, trăiești cu vinovăție, trăiești cu coșmaruri. Dacă n-ai trecut prin așa ceva, n-ai cum să înțelegi. Războiul nu lasă loc pentru iubire, nu lasă loc pentru tandrețe sau duioșie. Trebuie să fii dur, impenetrabil, și pregătit pentru luptă în fiecare clipă a fiecărei zile. Doar pentru o fracțiune de secundă dacă-ți pierzi concentrarea, ești mort.
Acum, singura capabilă să-mi salveze viața este EA.

Jasinda Wilder, născută în Michigan și cu o înclinație spre a scrie povești de dragoste despre bărbați atrăgători și femei puternice, este o autoare de bestseller-uri - incluzând titluri ca „Răniți”, „Alpha” și „Stripped”, precum și #1 Amazon, „Mă pierd în tine...”. Cărțile ei au fost traduse peste tot în lume. Pe ea o puteți găsi într-o fermă din nordul Michigan-ului alături de soțul ei, autorul Jack Wilder, cei șase copii și o grămadă de animale.

Încep să iubesc din ce în ce mai mult cărțile din sfera historical fiction. Însă „Răniți” nu este o carte pe care aș încadra-o aici, dași da, are legătură cu războiul din Irak. Această legătura este mult prea mică, însă, și există doar pentru a justifica anumite alegeri. Aș fi vrut mai multe fapte istorice, date reale, detalii despre ce s-a întâmplat. În schimb, am primit o poveste de dragoste atât de intensă încât aș include cartea mai degrabă în zona genului erotic.

Rania este o fată din Irak care a rămas orfană. Alături de fratele ei, au încercat să procure mâncare și să stea departe de gloanțe din timpul războiului. Dar acum, Hassan, fratele ei mai mic, s-a înrolat în armata irakiană, iar Rania a rămas singură. Nevoită să procure hrană, a ajuns să-și vândă trupul în schimbul a câțiva bănuți sau a unui colț de pâine. Adăpostită într-o casă micuță, Sabah - numele sub care „lucrează” Rania - își duce clienții în ruinele vechii biserici. Ironic...
Rania... ea nu mai există. N-a murit; pur și simplu, nu mai există. Eu sunt Sabah, acum. Sabah e puternică. Sabah știe ce le place bărbaților, și cum să le ofere plăcerea asta.

Hunter este un american tipic, aș spune, cu o iubită, un cel mai bun prieten și un loc în armata americană ce se îndreaptă spre Irak. Încă puțin și după se poate întoarce la un trai normal. Însă când Hunter se întoarce pe câmpul de luptă și este rănit aproape mortal, nu-i vine să creadă că o femeie ajunge să-l salveze. Aceeși femeie care în urmă cu ceva timp ieșea din ruinele unei biserici...
Nu vreau ca el s-o cunoască pe Sabah, prostituata. Vreau ca el s-o cunoască pe Rania, femeia.

M-a surprins plăcut această carte și nu prin povestea în sine, ci prin construcția personajelor. Nu cred că am mai întâlnit o carte asemănătoare până acum în care personajele să fie contruite atât de diferit unul de celălălalt. Dacă până acum am regăsit amprenta autorului în spatele fiecărui personaj, aici nu mi-am putut da seama dacă adevărata Jasinda Wilder se ascunde în spatele Raniei sau al lui Hunter. Limbajul, felul în care vede fiecare personaj lumea și perspectivele sunt foarte bine construite! M-a uimit această trecere bruscă de la un limbaj dur, masculin, fără perdea, la unul feminin, temător, plăpând.

Impactul e grozav! Nu vă așteptați să găsiți o carte plină de fluturași și adolescenți ce se îndrăgostesc, ci un câmp de luptă, o țară devastată, condiții groaznice și oameni duri, în care speranța este singura flacără vie din inimile celor doi protagoniști. Speranța că Abdul nu are să o omoare, speranța că rănile aveau să i se vindece și că într-o bună zi toate acestea aveau să se termine. Două personaje venite din două medii diferite, dar care sunt degradate în felul lor, la intensități total diferite și totuși aceleași. Dacă Rania a avut o viață grea încă de mică, Hunter s-a putut bucura de sprijinul prietenilor și vieții în State.
Rania mă privește și, chiar sub ochii mei, se preface în Sabah. Durerea e alungată, străfulgerarea de dezgust care i-a traversat chipul la auzul vehiculului a dispare, lăsând locul unui zâmbet onctuos, seducător, dar care nu-i atinge și ochii.
Ceea ce m-a făcut să nu etichetez această carte ca fiind perfectă a fost drumul spre care povestea s-a îndreptat. Ne concentrăm pe cele două personaje, limitând spațiul la cămăruța în care Rania îl ascunde pe Hunter și timpul la mici fracțiuni în care Hunter poate să se ridice, să meargă - în ciuda rănilor - sau în care Rania pleacă spre biserică. Nimic din ceea ce se întâmplă pe front nu mai este amintit în acest timp și cumva, cititorul uită și el să se mai întrebe ce s-a mai întâmplat „afară”, cufundat fiind în povestea celor doi, în spațiul mitic din interiorul celor patru pereți.
- Nu știu răspunsurile la întrebările astea. Sunt întrebări pentru cineva care trăiește, nu doar supraviețuiește.”
Finalul m-a făcut să răd, deși probabil nu trebuia, căci în mintea mea scena se derula ca punctul culminant dintr-un film ușor clișeic :)) Aici ține de subiectivitatea mea, însă epilogul a spălat această imagine ce amenința să-mi rămână pe retină ca fiind un final destul de nereușit.
Vreau ca ea să mă vrea în propriul ei fel. Asta o să necesite timp.
Cum ajung cei doi să comunice? De ce a vrut Rania să salveze un soldat american? Cât de rău este rănit Hunter? Și când află cu ce se ocupă Rania, oare intențiile sale ajung să se schimbe? Oare o s-o dorească așa cum o doresc și clienții ei? Iar când într-o zi viața Raniei este în pericol, poate deveni Hunter eroul de care are ea nevoie? O carte despre ruinele lăsate de război, despre suflete degradate și un destin care aduce împreună două persoane complet diferite. Nu e uimitor faptul că cei doi ajung împreună, ci cum ajung să se cunoască și dacă vor rămâne nedespărțiți. Un roman despre o femeie care a fost nevoită să-și vândă trupul, un tânăr soldat american grav rănit și un destin care-i aduce împreună.